Αγαπητοί γονείς,
Σε αυτή τη σελίδα οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας θα παραθέτουν παιδαγωγικές προτάσεις για δημιουργική απασχόληση των παιδιών και οδηγίες για τη συναναστροφή τους με άλλα άτομα στο σπίτι. Οι δραστηριότητες αυτές αποτελούν ιδέες/ προτάσεις ώστε να σας βοηθήσουν να περάσετε ποιοτικό χρόνο μαζί με τα παιδιά σας. Για οποιαδήποτε βοήθεια μπορείτε να επικοινωνείτε στο τηλέφωνο του σχολείου (22543216), το οποίο λειτουργεί κανονικά, και στο ηλεκτρονικό μας ταχυδρομείο nip-lythrodontas-lef@schools.ac.cy. Μοιραστείτε μαζί μας και τις φωτογραφίες σας αν θέλετε.
Μην ξεχνάτε να τηρείτε με ευλάβεια και αίσθημα ευθύνης τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας!
1.Διαγωνισμός μεταξύ των μελών της οικογένειας.
Γονείς και παιδιά θα μπορούσατε να περάσετε δημιουργικά το χρόνο σας με παιχνίδια ανάπτυξης του προφορικού λόγου και της αναγνωστικής ετοιμότητας όπως π.χ.
-Μάντεψε τι έχω στο μυαλό μου.
Ο γονιός λέει στο παιδί ότι έχει κάτι ή κάποιον στο μυαλό του, στη συνέχεια ξεκινά να το περιγράφει π.χ.
Τι χρώμα είναι
Τι μέγεθος έχει
Από που αρχίζει το όνομά του
Σε τι τελειώνει το όνομά του
Πόσες συλλαβές έχει
Το παιδί προσπαθεί να μαντέψει ποιο είναι το αντικείμενο ή το πρόσωπο που περιγράφει ο ενήλικας. Στη συνέχεια το παιδί ξεκινά να περιγράφει και ο γονιός πρέπει να μαντέψει.
-Κατάσκοποι λέξεων
Ξεκινά ο ένας από τους δύο λέγοντας: βλέπω κάτι στο δωμάτιο που αρχίζει από "α"(Προσοχή! Δε λέω άλφα αλλά τον ήχο που βγάζει κάθε γράμμα/φώνημα). Ο άλλος έχει τρεις προσπάθειες να ανακαλύψει ποια λέξη είναι. Το ίδιο παιχνίδι μπορεί να γίνει και με την τελευταία συλλαβή της λέξης π.χ.- βλέπω κατι που τελειώνει σε "-ζι". Τι είναι;
Εξίσου διασκεδαστικά και ωφέλιμα είναι προφορικά παιχνίδια αισθητοποίησης των αριθμών π.χ. ο ένας λέει ένα αριθμό από το 1-10. Ο άλλος πρέπει να πει τον επόμενο αριθμό.Με απλή διαφοροποίηση αυτού του παιχνιδιού ο ένας λέει ένα αριθμό και ο άλλος πρέπει να βρει τον προηγούμενο το.
-Διαγωνισμός καλύτερης αμφίεσης
Ψάξτε στις ντουλάπες σας, βρείτε αστεία ρούχα και μεταμφιεστείτε! Κάντε διαγωνισμό και η καλύτερη αμφίεση κερδίζει!
2.Μουσικοκινητικές δραστηριότητες.
-Μουσικές καρέκλες
-Ένα πολύ ωραίο παιχνίδι που μπορούν να παίξουν όλα τα μέλη της οικογένειας είναι οι μουσικές καρέκλες. Ενθαρρύνουμε το παιδί να έχει θετική αντιμετώπιση στη νίκη κάποιου άλλου εκτός από το ίδιο χωρίς να αποθαρρύνεται ή να θυμώνει.
-Μια πολύ ενδιαφέρουσα παραλλαγή αυτού του παιχνιδιού είναι οι μουσικές καρέκλες που δεν χάνει κανείς. Σε αυτή την παραλλαγή οι καρέκλες απομακρύνονται μία μία και τα μέλη της οικογένειας μπορούν να καθίσουν το ένα πάνω στο άλλο ώστε να μη χάσει κανείς. Ένας πολύ διασκεδαστικός τρόπος σύσφιξης και συνεργασίας των μελών της οικογένειας΄
-Μουσικά αγάλματα.
Καθώς παίζει η μουσική τα μέλη της οικογένειας κινούνται ή χορεύουν. Μόλις η μουσική σταματήσει όλοι πρέπει να κάνουν τα αγάλματα σταματώντας κάθε κίνηση. Όποιος κουνηθεί βγαίνει από το παιχνίδι. Νικητής αυτός που θα μείνει τελευταίος.
-Ας γίνουμε μουσικοί.
Βάλτε ποτήρια γυάλινα στη σειρά γεμίζοντας τα με διαφορετική ποσότητα νερού κάθε φορά. Κτυπώντας τα απαλά με ένα κουτάλι παρατηρείστε πως διαφοροποιείται ο ήχος κάθε φορά. Αφήστε το παιδί σας να πειραματιστεί και να φτιάξει τις δικές του μελωδίες.(Η δραστηριότητα αυτή απαιτεί επίβλεψη ενηλίκου)
-Μουσικοί καθρέφτες
Επιλέγουμε μελωδίες που μας αρέσουν και στεκόμαστε απέναντι από τα παιδιά μας και τους λέμε να κάνουν ότι κάνουμε. Επιλέγουμε απλές σταθερές επαναλαμβανόμενες κινήσεις οι οποίες ακολουθούν τον παλμό της μουσικής. Οι κινήσεις εναλλάσονται ακολουθώντας τις μουσικές φράσεις της μελωδίας. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να γίνουν αυτοί ηγέτες και να καθοδηγήσουν εσάς να κάνετε τις κινήσεις τους.
Προτεινόμενα μουσικά κομμάτια:
Top Cut underscore
Happy - Farrell Williams
Grande Gallop de concert
-Φτάχνουμε τη δική μας ορχήστρα
Βρίσκουμε διάφορα αντικείμενα από το σπίτι που παράγουν ήχο και φτιάχνουμε τη δική μας ορχήστρα. Καπάκια από κατσαρόλες, ένα δοχείο με ρύζι, δύο κουτάλια, ένα πλαστικό δοχείο και μία ξύλινη κουτάλα μπορεί να είναι μερικά από τα 'όργανα' που θα εξοπλίσουν τη δική μας μουσική μπάντα. Βάλτε να παίζει το αγαπημένο σας τραγούδι και συνοδεύσετέ το με ρυθμούς από τη δική σας ορχήστρα. Κάποιος μπορεί να είναι ο μαέστρος! Εναλλακτικά μπορείτε να τραγουδήσετε ένα αγαπημένο σας τραγούδι ενώ συνοδεύεται ρυθμικά με τα δικά σας μουσικά όργανα
-Χορεύω με κορδέλες και μαντήλια
Επιλέγουμε διάφορα είδη μουσικής και κουνάμε ή χορεύουμε με μαντήλια (ή κορδέλες ή πετσέτες ή διάφορα υφάσματα) προσπαθώντας να αποδώσουμε στην κίνηση το ύφος της μουσικής.
Προτεινόμενα μουσικά κομμάτια:
Willialm Tell Overture: Final - Rossini
Hungarian Dance no5 - Brahms
The Blue Danube Waltz - Strauss
I like to move it - Madagascar movie
-Φτιάξετε αυτοσχέδια μουσικά όργανα
Μαζέψτε άδεια χαρτόκουτα, σπόρους, ρύζι, πλαστικά κουταλάκια, πλαστικά ποτήρια, άδειες μπουκάλες πλαστικές, σπάγγο, λαστιχάκια, πώματα, καλαμάκια και αφήστε τη φαντασία σας να ταξιδέψει για να φτιάξετε τα πιο όμορφα, παράξενα, μοναδικά μουσικά όργανα και χρησιμοποιήστε τα μετά για να φτιάξετε ένα δικό σας τραγουδάκι και να το παρουσιάσετε στην υπόλοιπη οικογένεια!! Πάντοτε με την επίβλεψη ενός ενήλικα. Καλή επιτυχία!
3.Γωνιά πλαστικής.
Πολύ εύκολα μπορείτε να φτιάξετε το δικό σας ζυμαράκι (βλ. σχετικό βίντεο) με το οποίο το παιδί σας μπορεί να δημιουργήσει ελεύθερα αυτό που θέλει ή να επικεντρωθεί σε ένα θέμα π.χ.
- «ο κήπος την Άνοιξη» και να φτιάξει ένα ανοιξιάτικο πίνακα με πεταλούδες, λουλούδια, δέντρα κτλ. ή απλά να φτιάξει με ζυμαράκι τα γράμματα του ονόματός του.
- Μπορείτε να δώσετε οδηγία και να την ακολουθήσουν π.χ να φτιάξουν 3 κύκλους, 2 πρόσωπα, διάφορα μοτίβα με δύο ή περισσότερεσ φιγούρες κτλ.
4.Συμμετοχή των παιδιών στις εργασίες του σπιτιού.
-Δώστε στα παιδιά σας διάφορες υπευθυνότητες και εμπλέξετε τα στις διάφορες εργασίες που πρέπει να γίνουν στο σπίτι. Θα εκπλαγείτε με την ουσιαστική βοήθεια που θα σας προσφέρουν αλλά και την υπευθυνότητα που θα αναπτύξουν. Μερικές ιδέες είναι:
-Βοηθοί στο μαγείρεμα. Διαβάστε τη συνταγή μαζί με τα παιδιά σας και μετρήστε μαζί τις διάφορες αναλογίες. Τα παιδιά θα μπορούσαν επίσης να εικονογραφήσουν μια γνωστή συνταγή και να την « διαβάσουν» σε άλλα μέλη της οικογένειας.
-Τα παιδιά μπορούν να στρώσουν το τραπέζι βάζοντας το σωστό αριθμό π.χ. πιάτων ανάλογα με τα μέλη της οικογένειας.
=Τακτοποιώ το δωμάτιό μου αλλά και άλλα δωμάτια του σπιτιού.
-Φυτέψτε μαζί με το παιδί σας λουλούδια ή ένα δέντρο και βάλτε το υπεύθυνο για την φροντίδα τους.
5.Γωνιά αμφίεσης.
Ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ της οικογένειας που δεν χρησιμοποιούνται πια μπορούν να γίνουν εκπληκτικές μεταμφιέσεις για τους μικρούς μας ηθοποιούς. Η γωνιά μπορεί να εμπλουτιστεί με καρναβαλίστικες στολές, παλιά υφάσματα κτλ. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να φτιάξουν τα δικά τους σενάρια και να τα εικονογραφήσουν. Στη συνέχεια μπείτε κι εσείς σε ρόλο ανάλογα με το σενάριο που έφτιαξαν και δραματοποιήστε την ιστορία. Συνεχίστε με αυτοσχέδια, πρωτότυπα και διαφορετικά σενάρια κάθε φορά.
6.Γωνιά με επιτραπέζια παιχνίδια.
Παίξτε μαζί με τα παιδιά σας διάφορα επιτραπέζια παιχνίδια όπως φιδάκι, Uno, ντόμινο, χαρτιά κλπ. Συμφωνείστε με το παιδί σας τους κανόνες και πότε κάποιος είναι νικητής. Επιμένετε να συγυρίζουν τα παιγνίδια τους και να συνεργάζονται.
Πολύ εύκολα μπορείτε να φτιάξετε με το παιδί σας το δικό σας επιτραπέζιο παιχνίδι π.χ. φιδάκι και στη συνέχεια να εικονογραφήσετε τους κανόνες.
7.Δραστηριότητες για έξω στη φύση.
-Ένας περίπατος στη φύση, εκτός από την αλλαγή διάθεσης και τον καθαρό αέρα θα δώσει πολλές ευκαιρίες ανακάλυψης της γνώσης στα παιδιά σας. Εξάλλου το χωριό μας προσφέρει πολλούς χώρους για περπάτημα χωρίς να δημιουργείται συνοστισμός και επικινδυνότητα επαφής με άλλα πρόσωπα. Για παράδειγμα η κυπριακή κάμπια, τα «μαρτούδκια», την οποία συναντούμε αυτή την εποχή μπορεί να δώσει το έναυσμα στο παιδί σας ώστε να ασχοληθεί με το θέμα «πεταλούδα». Ενθαρρύνετε το παιδί σας να θέσει τα δικά του ερωτήματα και να βρει τρόπους με τους οποίους αυτά μπορούν να απαντηθούν.
-Αυτή την εποχή μπορείτε επίσης να παρατηρήσετε την επιστροφή των χελιδονιών και να βρείτε μαζί πληροφορίες για την συμπεριφορά τους ως αποδημητικά πουλιά.
-Αξιοσημείωτο είναι επίσης το «ξύπνημα» των φυλλοβόλων δέντρων. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να ζωγραφίσουν το ίδιο δέντρο σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα και με λογική σειρά παρατηρώντας τα χαρακτηριστικά του.
8. Δραστηριότητες με τα αδέλφια:
-Ο κάθε ένας παίρνει μια κόλλα και ξεκινά να ζωγραφίζει ακούγοντας μουσική. Όταν σταματήσει η μουσική αλλάζουν τις κόλλες τους και συνεχίζουν τα σχέδια των άλλων όπως θέλουν.
-Κρυμμένος θησαυρός. Παίξτε με τα παιδιά το κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού. Ετοιμάστε οδηγίες που θα καθοδηγούν τα παιδιά να βρουν ένα αντικείμενο που θα προκαθορίσετε περνώντας από διάφορα σημεία του σπιτιού.
9. Δραστηριότητες για καλλιέργεια της γλώσσας
-Βρες το γραμματάκι
Κάποιος γράφει σε καρτέλες από ένα σύμφωνο ή φωνήεν και τα τοποθετεί πλάι σε διάφορα αντικείμενα που το όνομά τους αρχίζει από το συγκεκριμένο σύμφωνο ή φωνήεν της καρτέλας (πχ. η καρτέλα με το «τ» κάτω από την τηλεόραση ή το τηλέφωνο, η καρτέλα με το «κ» δίπλα από την καρέκλα ή το κομοδίνο). Στη συνέχεια καλεί το παιδί να ψάξει στο χώρο και να βρει το γράμμα που έχει τον ήχο ττττ ή κκκκ κ.ο.κ.
-Χτυπώ παλαμάκια τις λεξούλες
Ο γονιός ή το αδερφάκι λένε μια λέξη και το παιδί με παλαμάκια χωρίζει τις λέξεις σε «κομματάκια», δηλαδή συλλαβές (π.χ: μήλο->μη-λο, καράβι->κα-ρα-βι). Εναλλακτικά, θα μπορούσε να ζητηθεί από το παιδί να σχεδιάσει τόσα κυκλάκια ή να κολλήσει τόσα αυτοκόλλητα όσα και τα κομματάκια της λέξης. Μπορούμε να δοκιμάσουμε και την αντίστροφη εκδοχή, δηλαδή κάποιος να λέει συλλαβιστά λέξεις στο παιδί κι εκείνο πρέπει να βρει και να πει τη λέξη ολόκληρη (π.χ: κα-πε- λο->καπέλο, νη-σι->νησί κλπ).
-Ο Μικρός Βοηθός (Δρ. Αργυρώ Φελλά)
Εξηγούμε στο παιδί ότι θα χρειαστούμε τη βοήθειά του, για να τακτοποιήσουμε το σπίτι, με τον εξής παιχνιδιάρικο τρόπο:
Φέρε μου τη /σκού/, /πα/ ή δώσε μου το /μα/, /ξι/, /λά/, /ρι/. Το παιδί καλείται να σας φέρει το ζητούμενο αντικείμενο.
- Το κουτί της φωνής (Δρ. Αργυρώ Φελλά)
Πάρτε παλιά κουτιά παπουτσιών. Έξω από κάθε κουτί γράψτε με μαρκαδόρο το γράμμα του οποίου τη φωνή θέλετε να μάθει το παιδί (π.χ. το κουτί του α, του π). Ζητήστε από τα παιδιά να κόψουν εικόνες από περιοδικά, ζητήστε τους να τοποθετήσει την καθεμία στο κουτί της, ανάλογα με την αρχική φωνή της λέξης που απεικονίζει.
Καταναλωτικό ξεφύλλισμα: Ο κάτοχος του Α αγοράζει αυτοκίνητα, αερόστατα κλπ. (Γιαννικοπούλου, 2003)